wtorek, 3 lutego 2015

Grupa warowna "Schill" - Kursk - 2014

Grupa warowna "Schill" była pierwszym obiektem Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego który odwiedziliśmy. 

Składa się ona z dwóch schronów o odporności "B": Pz. W. 754 oraz Pz. W. 757 połączonych  ze sobą podziemnym korytarzem wraz ze znajdującym się w podziemiach dwukondygnacyjnym  zapleczem koszarowo-technicznym. Mniejszy Pz.W. 754 pełnił tylko funkcje bojowe, nie posiadając wejść. W jego stropie zamontowano kopułę typu 20P7 dla 2 karabinów maszynowych, granatnik forteczny M19 oraz mały dzwon obserwacyjny typu 23P8. Większy Pz.W. 757 był dużym schronem bojowym, pełniąc zarazem funkcję wejścia do grupy. Wyposażony był w standardowy dla panzerwerka (Pz. W) o standardzie "B" zestaw uzbrojenia. W jego stropie znajdowały się dwie kopuły typu 20P7 z dwoma karabinami maszynowymi MG34 każda, granatnik forteczny M19, miotacz ognia oraz duża kopuła obserwacyjna dla obserwatora piechoty. Dodatkowo wejścia do schronu i jego tył osłaniał karabin maszynowy ukryty za płytą pancerną.

Po wojnie obydwa obiekty  zostały wysadzone. Nie zachowały się żadne pancerze, nie naruszone zostały obydwie  klatki schodowe w szybach oraz  podziemne koszary. Obecnie wejście do podziemi przy odrobinie uwagi i obowiązkowym oświetleniu nie stanowi  żadnego  zagrożenia. Wracając z powrotem do drogi Międzyrzecz-Pieski warto zatrzymać się na unikatowym mostku przez który będziemy przejeżdżać. Jest to jeden z dwóch zwodzonych  mostów obrotowych na całym  Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym. Most D724 został wybudowany w latach 1936-37 na kanale Strugi Jeziornej,  ma 25 m. długości, 9 metrów szerokości i  waży 160 ton.
Obiekt wart zobaczenia, zwłaszcza jako rozgrzewka przed odwiedzeniem głównej części MRU ;)

Pozostałości Pz. W. 754.

Niepozorne schody prowadzące na niższy poziom bunkra.

Klatka schodowa prowadząca do podziemi.

Nie we wszystkich obiektach znajdziemy takie karty dlatego trzeba być bardzo ostrożnym.

Tunel prowadzący do Pz. W. 757.

Zbiornik paliwa.

Na tych betonowych podstawach zainstalowane były agregaty prądotwórcze napędzane silnikami diesla.

I dalej wgłąb tunelu...

Bardzo często występujące otwarte kanały, sprawdzają czujność...

Pz .W. 757

Most obrotowy D724.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz