Grupa warowna "Schill" była pierwszym obiektem Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego który odwiedziliśmy.
Składa się ona z dwóch schronów o odporności "B": Pz. W. 754 oraz Pz. W. 757 połączonych ze sobą podziemnym korytarzem wraz
ze znajdującym się w podziemiach dwukondygnacyjnym zapleczem
koszarowo-technicznym. Mniejszy Pz.W. 754 pełnił tylko funkcje bojowe, nie posiadając wejść. W
jego stropie zamontowano kopułę typu 20P7 dla 2 karabinów maszynowych,
granatnik forteczny M19 oraz mały dzwon obserwacyjny typu 23P8. Większy
Pz.W. 757 był dużym schronem bojowym, pełniąc zarazem funkcję wejścia do
grupy. Wyposażony był w standardowy dla panzerwerka (Pz. W)
o standardzie "B" zestaw uzbrojenia. W jego stropie znajdowały się dwie
kopuły typu 20P7 z dwoma karabinami maszynowymi MG34 każda, granatnik
forteczny M19, miotacz ognia oraz duża kopuła obserwacyjna dla
obserwatora piechoty. Dodatkowo wejścia do schronu i jego tył osłaniał
karabin maszynowy ukryty za płytą pancerną.
Po wojnie obydwa obiekty zostały wysadzone. Nie
zachowały się żadne pancerze, nie naruszone zostały obydwie klatki
schodowe w szybach oraz podziemne koszary. Obecnie wejście do podziemi przy odrobinie uwagi i obowiązkowym
oświetleniu nie stanowi żadnego zagrożenia. Wracając z powrotem
do drogi Międzyrzecz-Pieski warto zatrzymać się na unikatowym mostku przez
który będziemy przejeżdżać. Jest to jeden z dwóch zwodzonych mostów
obrotowych na całym Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym. Most D724 został wybudowany w latach 1936-37 na kanale Strugi
Jeziornej, ma 25 m. długości, 9 metrów szerokości i waży 160 ton.
Obiekt wart zobaczenia, zwłaszcza jako rozgrzewka przed odwiedzeniem głównej części MRU ;)
Pozostałości Pz. W. 754.
Niepozorne schody prowadzące na niższy poziom bunkra.
Klatka schodowa prowadząca do podziemi.
Nie we wszystkich obiektach znajdziemy takie karty dlatego trzeba być bardzo ostrożnym.
Tunel prowadzący do Pz. W. 757.
Zbiornik paliwa.
Na tych betonowych podstawach zainstalowane były agregaty prądotwórcze napędzane silnikami diesla.
I dalej wgłąb tunelu...
Bardzo często występujące otwarte kanały, sprawdzają czujność...
Pz .W. 757
Most obrotowy D724.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz